Raskausviikko 30

Hei taas! On vierähtänyt jo muutama viikko viime kerrasta, kun kirjoittelin tänne kuulumisia. Valitettavasti arkisin päiväni ovat olleet niin pitkiä, etten ole ehtinyt kirjoitella. Meillä on ollut myös viikonloput täynnä menoa, joten silloinkaan en ole ennättänyt. Harmittaa, kun olisi kyllä kerrottavaa...

Tässähän on tapahtunut vaikka mitä muutaman viikon sisällä. Aloitimme mm. perhevalmennuksen neuvolassa. Olin ihan positiivisesti yllättynyt tästä valmennuksesta, sillä en odottanut siltä oikein mitään. Minusta oli kuitenkin tosi mukavaa käydä siellä ja nähdä muita odottavia äitejä puolisoineen. Olen siitä iloinen, että mieheni osallistuu mielellään tällaisiin valmennuksiin. Olen myös aloittanut raskausjooga-kurssin Kampissa. Tuo on oikein hyvä kurssi ja siellä saa myös paljon tietoa liittyen synnytykseen ja hengitystekniikoihin. Kurssilla on lisäksi myöhemmin kaksi luentokertaa, jolloin puolisot saavat tulla mukaan.

Liittyen raskausoireisiin, niin nyt olen huomannut, että kunto alkaa heikentyä. Tämä on tapahtunut vähän yllättäen tällä viikolla. Minulla oli viime tiistaina todella fyysisesti raskas päivä opintoihini liittyvässä harjoittelussa, jolloin jouduin seisomaan paljon. Olin iltapäivällä aivan loppu ja seuraavana päivänä lihaksiani särki aivan kuin olisin tehnyt todella rankan lihaskuntotreenin. Totesin, että tämän täytyy johtua raskaudesta. En vaan jaksa seisoskella kuten ennen.

Meillä oli eilen tupaantuliaiset kotona. Olemme asuneet tässä asunnossa jo puoli vuotta, mutta järjestimme juhlat vasta nyt. Leivoimme vieraille suppilovahveropiirakkaa ja omenapiirakkaa. Ihania syysherkkuja! Päivä oli todella kiva ja minusta oli mukavaa, kun niin moni ystävistämme tuli lapsien kanssa kylään, sillä olimme laittaneet kutsuun, että lapset saa tulla myös. Meillä kävikin yhteensä yhdeksän lasta, ja varmaan neljäkymmentä aikuista, joten hulinaa riitti. Pienin vieras oli vasta kaksi kuukautta. Eräs ystäväni muuten sanoi minulle, että vaikutan todella hyvinvoivalta, kun ottaa huomioon raskausviikkoni. Hän kertoi itse olleensa jo varsin sairas näillä raskausviikoilla ja lopulta hän synnyttikin vauvan ennenaikaisesti. Kuullessani tämän tajusin, että minun täytyy vähän alkaa höllättä menojeni kanssa. Minulle on jostain syystä tärkeää olla reipas ja aikaansaava, vaikka minulla olisikin särkyjä ja kolotuksia. Teen ehkä turhan pitkiä päiviä opinnoissa ja työharjoittelussa ja minulla on liian monta rautaa tulessa. Minusta on alkanut tuntua, etten oikein ehdi keskittyä raskauteen ja tulevaan synnytykseen, kun vaan suoritan koko ajan. Tämä on minulle hyvin ominaista. Nyt siihen pitää kuitenkin tulla muutos, sillä alan olla burnoutin partaalla. Eihän tässä ole mitään järkeä, että kalenterini on koko ajan ihan täynnä ja sitten olen ihan poikki iltaisin...

Kommentit

  1. Kiva kuulla sinun raskauskuulumisia pitkästä aikaa :) Minä olen muuten alkanut huomaamaan ton lihasten nopean "kipeytymisen" tai väsymisen myöski ihan viime viikkojen aikana. Treenit salilla on pysynyt samana, mutta seuraavana päivänä kehoni lihakset saattaa olla todella jumissa. Olen vetänyt sen raskausen piikkiin. Keho varmasti reagoi rasitukseen ihan eri tavalla.
    Kiva, että se perhevalmennus on ollut positiivinen kokemus. Meillä alkaa sellainen kurssi muutaman viikon päästä..katsotaan onko siitä mitään hyötyä :D
    Muista myös nauttia raskaudesta kaiken kiirreen keskellä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, lihakset alkaa kipeytyä aika helposti, eikä seisominen tunnu enää yhtään mukavalta. Nuo raskausvaivat ovat ilmestyneet vähän vaivihkaa...Perhevalmennus oli positiivinen kokemus, suosittelen menemään sinne! Yritän itse nyt vähän höllätä, että ehtisi vähän nauttia raskaudesta ja järjestellä asioita vauvaa varten:) Tuntuu, että aika vaan hujahtaa, kun on koko ajan tukka putkella menossa....

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Raskausajan ruokavalio ja ravintolassa käynti

Rv 14+3

Vauvakirja ja muita hankintoja vauvalle